Fazy Rozmowy
1. Wprowadzenie i rozgrzewka.
W tej fazie następuje przedstawienie przebiegu rozmowy. Służy ona stworzeniu miłej atmosfery.
• przywitanie się z kandydatem
• przedstawienie osoby/ osób prowadzącej (-ych) rozmowę
• krótki zarys przebiegu dyskusji
• small talk w celu rozładowania napięcia, np.: „Czy łatwo nas Pani znalazła?”
2. Przedstawienie informacji o firmie i stanowisku pracy.
Ta faza służy zaprezentowaniu siebie i własnej firmy. Powinny pojawić się tu ważne dane dotyczące firmy, jej struktury oraz informacje o poszczególnych działach i stanowisku pracy. Na tym etapie mogą również pojawić się pytania do kandydata, sprawdzające jego wiedzę o firmie.
3. Ogólne pytania dotyczące kandydata i jego sytuacji osobistej.
W tej fazie mogą zostać poruszone następujące kwestie:
• podstawowe informacje na temat kandydata (przedstawienie się)
• miejsce zamieszkania
• zainteresowania
4. Wykształcenie kandydata.
Ta faza służy uzyskaniu informacji na temat wykształcenia i szkoleń kandydata.
5. Przebieg kariery zawodowej kandydata.
W zasadzie jest to najważniejsza i najdłuższa faza rozmowy kwalifikacyjnej. Na tym etapie dokładnie sprawdza się adekwatność kandydata na dane stanowisko, czyli jego umiejętności zawodowe i metodyczne.
Oprócz umiejętności zawodowych i metodycznych sprawdza się, czy aplikant posiada potrzebne umiejętności społeczne i personalne. Szczególnie w przypadku zdolności personalnych, niezmiernie trudno jest określić rekrutantowi, czy kandydat mówi prawdę. Dlatego należy spodziewać się krytycznych a nawet niewygodnych pytań.
Na tym etapie mogą zostać poruszone następujące zagadnienia:
• obecne i poprzednie stanowiska pracy, zajęcia i projekty
• wiedza techniczna lub specjalistyczna
• wzorcowe zachowania w określonych sytuacjach w pracy
• dotychczasowy przebieg kariery
• planowana kariera zawodowa
• dodatkowe plany i cele
6. Specjalne zadania podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Często do rozmowy o pracę firmy włączają zadania, które muszą wykonać kandydaci. Najpopularniejsze zadania tego typu to:
• własna prezencja
• życiorys/ przebieg kariery
• prośba o odegranie ról dotyczących takich zagadnień, jak: sprzedaż, obsługa klienta, reklamacje, spory, uwagi krytyczne lub dyskusje dotyczące rozwiązania umowy o pracę.
7. Pytania ze strony kandydata.
Ta faza wywiadu jest ważna nie tylko dla osoby ubiegającej się o pracę, ale także dla prowadzącego jako przedstawiciela firmy. Można dowiedzieć się wówczas, co jest dla kandydata priorytetem.
Analizowane będą następujące aspekty:
• Czy kandydat zadaje pytania bezpośrednio dotyczące firmy (np. o jej kulturę organizacyjną, filozofię zarządzania)?
• Czy padają pytania dotyczące działu (jego znaczenia dla firmy, czy jest w pełni rozwinięty)?
• Czy kandydat zadaje pytania dotyczące samego stanowiska pracy (dlaczego wakat ma być obsadzony, jak długo był wolny lub dlaczego został stworzony, jaka jest jego pozycja w hierarchii)?
• Czy kandydat pyta o personel (jakie kwalifikacje mają jego przyszli współpracownicy, kto był poprzednio odpowiedzialny za obowiązki na tym stanowisku, jaka jest atmosfera w pracy)?
• Czy kandydat chce znać więcej szczegółów dotyczących warunków umowy (godziny pracy, czynności związane z wyjazdami, dni wolne, system wynagrodzeń, możliwości rozwoju)?
8. Warunki umowy.
Jeśli aplikant trafia na tzw. krótką listę, to należy omówić kwestię wynagrodzenia oraz warunki zatrudnienia:
• Datę rozwiązania umowy z obecnym pracodawcą, okres wypowiedzenia, możliwy termin rozpoczęcia pracy
• Kwestie dotyczące stałych i zmiennych składników wynagrodzeń
• Inne świadczenia (np. samochód służbowy, emerytura)
9. Podsumowanie rozmowy.
Na tym etapie kandydat zostanie poinformowany o tym, jak wygląda proces rekrutacyjny. Rozmowa kończy się podziękowaniami.