Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon
Kandydaci mają zazwyczaj nadzieję na szybką i pozytywną reakcję ze strony firmy, do której właśnie wysłali swoje dokumenty aplikacyjne. Na tym etapie niewielu z nich jest gotowych odebrać w domu telefon od osoby prowadzącej rekrutację. Z jednej strony kandydaci są gorzej przygotowani do rozmowy, co sprawia, że trudniej im udzielić strategicznych odpowiedzi. Wypowiedzi są bardziej spontaniczne, co daje bliższy rzeczywistości obraz ewentualnego przyszłego pracownika. Z drugiej strony brak przygotowania ze strony kandydata może również obrócić się przeciw pracodawcy, ponieważ rozmówca nie ma „pod ręką” informacji, których ten pierwszy potrzebuje.
Zaraz po zapoznaniu się z dokumentacją aplikacyjną, rozmowa telefoniczna z kandydatem jako jedno z narzędzi wstępnej selekcji stanowi drugi filtr. Jednak nie wszystkie ważne informacje o kandydacie można uzyskać przez telefon, dlatego funkcja takich rozmów jest ograniczona wyłącznie do wstępnej selekcji.
Wywiady takie ograniczają się do kilku głównych kwestii:
• zrewidowanie informacji zawartych w CV (motywacja do pracy, aspiracje finansowe, dyspozycyjność)
• krótkie przedstawienie zarówno osoby kandydata, jak i rekrut anta
• uściślenie tych informacji z życiorysu, które są niejasne lub problematyczne
• weryfikacja podstawowych kompetencji
• krótka ocena wartości, stosunku do ustalonych procedur oraz osobistych cech charakteru, które powinny idealnie współgrać z filozofią firmy
• potwierdzenie zainteresowania kandydata ofertą
• charakterystyka oferty
• przekazanie informacji o dalszym przebiegu rekrutacji
• ocena predyspozycji głosowych kandydata
• ocena jakości rozmowy- kultura rozmowy, sposób wysławiania się, tempo mówienia, komunikatywność, postawa wobec rozmówcy
• zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną/ odmowa
Najczęstsze powody, dla których można zniknąć z listy osoby rekrutującej przez telefon, to niezgodność pomiędzy życiorysem a rzeczywistym doświadczeniem, brak umiejętności prowadzenia rozmów, brak wymaganych kwalifikacji technicznych.
Zalety wstępnych wywiadów telefonicznych.
• szybkie pozyskanie informacji małym kosztem
• oszczędność czasu- wstępna selekcja minimalizuje liczbę zaproszonych na osobiste spotkania
• można zyskać ogólny obraz kandydata już po pierwszej wymianie zdań
• podczas rozmowy kandydat musi reagować szybko i elastycznie, co daje mu możliwość oceny jego umiejętności prowadzenia rozmów telefonicznych
• rozmowę telefoniczną można potraktować jako próbę generalną przed podjęciem pracy
Wady wstępnych wywiadów telefonicznych.
• czasem trzeba zadzwonić kilka razy, zanim uda się porozmawiać z właściwą osobą
• nie zawsze udaje się wyłonić prawdziwy obraz kandydata.